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Academic Year/course: 2023/24

29100 - Introduction to economics


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
29100 - Introduction to economics
Faculty / School:
177 - Escuela Universitaria de Turismo
Degree:
445 - Degree in Tourism
616 - Degree in Tourism
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
First semester
Subject type:
Basic Education
Module:
---

1. General information

The main goal ofIntroduction to Economics is to familiarize students with elementary economic concepts . The basic conceptual and analytical framework of economic analysis is studied, both in its microeconomic and macroeconomic aspects , providing the student with a global vision of the main economic problems and howthey are approached by economists.

These approaches and goals are aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations Agenda 2030 (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/), in particular, the learning activities provided in this subject contribute to the achievement of goals 5, 8, 10, 12, 16, and 17.

2. Learning results

  • Identify the economic language to be able to understand the economic reality in all its fields.
  • Perform an adequate handling of the basic analytical and graphic techniques in economic analysis.
  • Solve practical cases involving the understanding of economic concepts and their transfer to reality.
  • Assess economic texts and documents with the clarity, richness and depth of critical analysis.

3. Syllabus

PART I: INTRODUCTION AND MICROECONOMIC FUNDAMENTALS

UNIT 1. Basic concepts.

UNIT 2. Demand and supply.

UNIT 3. Production theory and cost analysis.

UNIT 4. Markets: competitive markets, monopoly, monopolistic competition and oligopoly.

PART II: MACROECONOMIC FUNDAMENTALS

UNIT 5: Measurement of economic activity: production, employment and prices.

UNIT 6: Aggregate Demand and Supply. Economic cycles.

UNIT 7: Fiscal policy.

UNIT 8: Monetary policy.

4. Academic activities

Lectures: sessions where the contents of the subject are presented: 38 hours

Problems and case studies: sessions to solve practical exercises, press articles, etc..: 22 hours Tutorials, subject study, class preparation, practical activities: 86 hours

Assessment tests. 4 hours

5. Assessment system

 

Continuous Assessment or Global Assessment may be chosen: a) CONTINUOUS ASSESSMENT

It consists of the following activities:

  • Student Portfolio (30% of the grade, minimum 5 out of 10)

 

They will consist of review tests, exercises, informative articles, press clippings, etc.  Correctrealization , clarity, organization and presentation of the work and critical analysis will be valued.

At least 70% of the activities must be delivered.

  • Written tests (70% of the grade, minimum 5 out of 10 in each one of them)

 

It will deal with the theoretical and practical contents of the subject.

There will be 2 individual written tests (in the middle of the term and the last week of the term).

Both will have the same weighting.

b) OVERALL ASSESSMENT

Consists of an individual written test on theoretical and practical contents (100% of the grade)

If the student has completed the portfolio during the tem, the Continuous Assessment weightings will be maintained.


Curso Académico: 2023/24

29100 - Introducción a la economía


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
29100 - Introducción a la economía
Centro académico:
177 - Escuela Universitaria de Turismo
Titulación:
445 - Graduado en Turismo
616 - Graduado en Turismo
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Formación básica
Materia:
Economía

1. Información básica de la asignatura

Introducción a la Economía tiene como objetivo principal la familiarización del alumno con los conceptos económicos elementales. Se estudia el marco conceptual y analítico básico del análisis económico, tanto en su vertiente microeconómica como macroeconómica, proporcionando al estudiante una visión global de los principales problemas económicos y de la forma de abordarlos por los economistas.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la Agenda 2030 de Naciones Unidas (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/), en concreto, las actividades de aprendizaje previstas en esta asignatura contribuyen al logro de los objetivos 5, 8, 10, 12, 16 y 17.

2. Resultados de aprendizaje

  • Identificar el lenguaje económico para poder comprender la realidad económica en todos sus ámbitos.
  • Realizar un adecuado manejo de las técnicas analíticas y gráficas básicas en el análisis económico.
  • Resolver casos prácticos que impliquen la comprensión de los conceptos económicos y su traslado a la realidad.
  • Valorar textos y documentos económicos con la claridad, riqueza y profundidad del análisis crítico.

3. Programa de la asignatura

PARTE I: INTRODUCCIÓN Y FUNDAMENTOS MICROECONÓMICOS

TEMA 1. Conceptos básicos.

TEMA 2. La demanda y la oferta.

TEMA 3. Teoría de la producción y análisis de costes.

TEMA 4. Los mercados: mercados competitivos, monopolio, competencia monopolística y oligopolio.

PARTE II: FUNDAMENTOS MACROECONÓMICOS

TEMA 5: Medición de la actividad económica: producción, empleo y precios.

TEMA 6: Demanda y Oferta Agregada. Los ciclos económicos.

TEMA 7: Política fiscal.

TEMA 8: Política monetaria.

4. Actividades académicas

Clases magistrales: sesiones donde se exponen los contenidos de la asignatura: 38 horas 

Problemas y casos prácticos: sesiones de resolución de ejercicios prácticos, artículos de prensa, etc.: 22 horas

Tutorías, estudio de la materia, preparación de clases, actividades prácticas: 86 horas

Pruebas de evaluación: 4 horas

5. Sistema de evaluación

Puede optarse por la Evaluación Continua o por la Evaluación Global:

a) EVALUACIÓN CONTINUA

Consta de las siguientes actividades:

  • Portafolio del estudiante (30% de la nota, mínimo 5 sobre 10)

Consistirán en tests de repaso, ejercicios, artículos divulgativos, recortes de prensa, etc. Se valorará la realización correcta, la claridad, la organización y presentación del trabajo y el análisis crítico.

Debe entregarse al menos el 70% de las actividades.

  • Pruebas escritas (70% de la nota, mínimo 5 sobre 10 en cada una de ellas)

Versará sobre los contenidos teóricos y prácticos de la asignatura.

Se realizarán 2 pruebas escritas individuales (a mediados del cuatrimestre y la última semana del cuatrimestre). Ambas tendrán la misma ponderación.

b) EVALUACIÓN GLOBAL

Consta de una prueba escrita individual sobre los contenidos teóricos y prácticos (100% de la nota)

Si el alumno ha realizado el portafolio durante el curso se mantendrán las ponderaciones de la Evaluación Continua.